WILOO debatavond
WILOO had een politieke debatavond gepland op 17/04/2009. Moderator was Siegfried Bracke, hij zei dat hij zich neutraal opstelde maar verderop in het debat voelde je wel dat dit niet helemaal zo was.
De openingsvraag luidde als volgt: “Wie wil de luchthaven sluiten”, niemand in het panel antwoordde positief.
Er werden veel vragen gesteld en alles bij elkaar genomen is iedereen, op Wouter De Vriendt (Groen!) na, het ermee eens dat deze luchthaven beter moeten presteren.
WILOO zou graag de landingsbaan willen inkorten tot 2.000 meter zodat er enkel nog chartervluchten mogelijk zouden zijn.
Al snel kwam er reactie van een lijnpiloot die zei dat dit de slechtste oplossing is.
Met een langere startbaan kan je een toestel met vermindert vermogen en dus ook minder lawaai laten opstijgen.
Een lange startbaan geeft ook meer mogelijkheden om een incident veiliger te laten aflopen.
Zo is gebleken dat het spreidingsplan in Brussel voor de noodlottige afloop heeft geleid bij het opstijgen van een B-747 van Kalitta Air vorig jaar.
Startbaan 02/20 was te kort om dit toestel nog veilig te laten stoppen.
Het verkorten van de startbaan is dus geen optie.
Dhr. Denecker zei dat ze meer van over zee moeten landen, maar vergeet waarschijnlijk dat de wind meestal uit die richting komt en aangezien vliegtuigen tegen de wind in landen moeten ze meestal over Stene op baan 26 landen.
Een vliegtuig landt aan een bepaalde luchtsnelheid (<> grondsnelheid).
Als je met rugwind moet landen, dan heeft het toestel een grotere “grondsnelheid” nodig om te landen.
Dit houdt in dat er meer tijd en ruimte nodig is om een toestel op een veilige manier te laten stoppen.
Dit zou veel risico’s met zich meebrengen en dit is net wat we niet willen.
Een piloot zal niet snel beslissen om met “rugwind” te landen.
Er was zelfs een “grapjas” die zei dat de vliegtuigen soms met voorbedachte rade van hun aanvliegroute afwijken om pannen van de daken te vliegen.
Dit geeft aan hoeveel die persoon van luchtvaart afweet, een luchthaven heeft zijn vertrek- en aanvliegroutes.
Landen gebeurt hoofdzakelijk op ILS (Instrument Landing System) en enkel een probleem te wijten aan een slecht functionerend boordinstrument of een probleem aan de grondinstallatie kan leiden tot verkeerd aanvliegen.
Een piloot zal nooit moedwillig een spelletje spelen om de dakpannen van je huis af te vliegen.
Dhr. De Vriendt (Groen!) zegt dat er 1,22 man/ha luchthavengebied zijn, als hij enkel passagiersvluchten wil zal deze verhouding nog kleiner worden want het afhandelen van een passagierstoestel vraagt maar weinig manuren (dus minder werknemers bij de afhandelingsmaatschappijen) in tegenstelling tot het afhandelen van een vrachttoestel.
Het afhandelen van een B-747 (lossen en laden) kost zowat 150 manuren.
Ik heb mijn bedenkingen bij de uitspraken van Groen!, althans toch wat Dhr. De Vriendt vertelt.
Volgens hem kan je niet meer passagiers hebben zonder meer last, idem dito voor de vrachttrafiek.
Bekijk het zo, of het nu een B-737-500 of een B-737-800 is, een beweging blijft een beweging.
Een B-737-500 heeft 128 zitjes, een B-737-800 heeft er 189, en verschil van 61 zitjes.
Een B-707-320C of een DC-8-55F kan 42 ton vracht meenemen in één beweging.
Een MD-11F kan 80 ton ( 2x zoveel als een B-707 of DC-8) nemen en een B-747-200F tot 110 ton (2,6x zoveel als een B-707 of DC-8).
Het is duidelijk dat meer passagiers en/of meer vracht niet noodzakelijk betekent dat er meer hinder gecreëerd wordt.
Dat er aan de luchthaven nog moet gesleuteld worden is duidelijk, terecht werd deze opmerking gemaakt door iemand uit de zaal, een voorbeeld; als een toestel in Brussel eenmaal geparkeerd is wordt een Ground Power Unit (GPU) aangesloten zodat de motoren of de Auxilary Power Unit (APU = straalmotor aan boord van het vliegtuig) maximaal 5 minuten blijft draaien.
Vóór het opstarten van een toestel hoeft de APU maximaal 15 minuten te draaien.
Oostende heeft die faciliteit niet en daarom is het soms noodzakelijk dat de APU moet draaien en dit geeft inderdaad overlast.
Er wordt ook gezegd dat vliegtuigen soms te lang blijven draaien vooraleer ze vertrekken, dit probleem ligt hoofdzakelijk aan het feit dat de taxibaan niet tot aan het begin van de startbaan is doorgetrokken.
Het probleem zal grotendeels opgelost worden eenmaal de taxibaan tot het begin van de startbaan doorgetrokken is.
Het is al een hele tijd dat we het vermoeden hadden dat er vertragende manoeuvres zijn wat betreft de vooruitgang van de luchthaven en dit werd bevestigt door Dhr. Vande Lanotte.
Sommigen gaan ervan uit dat de privatisering de laatste kans is, anderen beweren dat dit de eerste kans is om iets te maken van deze luchthaven.
Diverse uitspraken van de politici werden door de voorstanders op applaus onthaalt, bij de tegenstanders was weinig applaus te horen.
We mogen besluiten dat deze politieke debatavond zeer interessant was, maar vermoedelijk niet verlopen is zoals de organisatie gehoopt had, althans afgaand op de lichaamstaal van Dhr. Denecker.
Op een bepaald moment werd gezegd dat de luchthaven eigenlijk altijd geviseerd wordt door de hinder, maar als iedereen met deze instelling leeft, dan moeten we alle infrastructuren die ‘s nachts hinderlijk zijn sluiten, autostrades, spoorwegen, zeehaven.
Wie zal hiermee akkoord gaan?
Jammer genoeg werd er soms met verkeerde cijfers gewerkt, men spreekt over 30 à 35.000 bewegingen per jaar maar als we naar de grote toestellen kijken dan zijn daar maar een gemiddelde van 4.000 bewegingen per jaar.
Het overgroot deel van de bewegingen gaat naar de “General Aviation”, zeg maar de kleine luchtvaart en ander deel naar zakenvluchten en een laatste deel naar helikoptervluchten.
Nog even dit; WILOO had bijstand gevraagd aan de politie om eventuele oproerkraaiers op de bon te slingeren, helaas hebben we moeten vaststellen dat er slechts één oproerkraaier was en die kwam dan nog uit hun eigen rangen, deze persoon vond het zelfs nodig om Dhr. Decaluwé (CD&V) erop te wijzen dat hij terug naar school moest gaan.
Het was een mooie avond, dat moeten we toegeven.
FG